Blue Mountains en Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tine en Lo - WaarBenJij.nu Blue Mountains en Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Tine en Lo - WaarBenJij.nu

Blue Mountains en Sydney

Door: Tine en Lo

Blijf op de hoogte en volg Tine en Lo

12 Mei 2015 | Australië, Sydney

12-05 Sydney en Blue Mountains
Sydney was fantastisch. Hoge gebouwen, gave geschiedenis en een heerlijke sfeer op straat in de avond. Relaxt, ontspannen, alleen wat fris in dit jaargetij. Maar goed, niet iets wat een fijne terrasverwarmer niet op kan lossen. Sydney hebben we in een moordtempo gezien met behulp van de rode cabriobussen. De architectuur is echt spectaculair en de geschiedenis over de opbouw van de stad uit de tijd van dat de eerste schepen met veroordeelden hun anker in deze baai uit wierpen was heerlijk om naar te luisteren. Bijna niet voor te stellen dat er op deze plek, 200 jaar geleden, nog een moeras was, waar giftige slangen en krokodillen de baas waren. Een van de leukste anekdotes vond ik die over een van de wegen die destijds aangelegd moest worden. De betreffende aannemer kreeg hier voor 14 gallons rum als betaling. Ongeacht deze onconventionele valuta had de beste man het alsnog voor elkaar gekregen de weg redelijk recht te maken.

Op maandag ochtend hebben we onze spullen van de kleinste hotelkamer ooit weer bijeen geraapt en hebben we de bus opgehaald. Next stop: Blue Mountains!

Wij hadden onze zinnen gezet op een klein kampeerterreintje, een behoorlijk stuk van de hoofdweg, in de buurt van Katoomba. Voor we hier heen zouden rijden, zouden we eerst nog even Katoomba zelf in gaan om iets van een wandelkaart te bemachtigen. De beste man was lichtelijk verbaasd dat we zonder voorbereiding naar dit gebied waren gekomen en begon met de uitleg dat wanneer vliegtuigen hier neer storten en niet met 2 weken gevonden worden, de zoektocht wordt op gegeven. "Het is hier niet zoals bij jullie in Europa!". Schijnbaar betekent "hiking" hier dat je een paar dagen de wildernis in trekt, vandaar zijn reactie. Nee, wij wilden gewoon een dagje wandelen, meneer. "Ow, kijk dan hier maar even". Het betreffende gebied is ontzettend uitgestrekt en wild, maar heeft keuze genoeg qua 1, 2 of 4 Uurs wandelingen die perfect staan gemarkeerd met bordjes en duidelijke bergpaadjes, en misschien nog wel belangrijker: wandeltijdprognose.

Maar eerst de slaapplek opzoeken, want het begon al "laat" te worden. Dat wil zeggen: een uur of 14. Tegen deze tijd moet je al wel in de buurt zijn van waar je wil gaan slapen, want om 18 uur is het donker; dan moet je staan, gegeten hebben en het bed klaar hebben liggen, want donker is echt donker!
Na een kronkel pad het dal in "vonden" wij er een open plek in het bos, waar we mochten staan en een vuurtje mochten maken, ergens langs een klein helder riviertje.

Er stond een forse wind, maar er van uit gaande dat deze des avonds zou gaan liggen zijn wij op walk-about gegaan om hout te sprokkelen. Met een mooie berg droog hout voor de deur, heeft Tine heerlijk eten klaar gemaakt en ben ik begonnen met het vuur. Het voelde echt heerlijk, zo midden in het bos met z'n tweeën (en nog 8 andere Campers met bewoners) in het bos te zitten. Niemand was elkaar tot last en we hadden de heerlijk ontspannen avond samen.

De volgende ochtend zijn we terug gereden naar Katoomba. Hier hebben we 2 wandelingen, met extensie aan elkaar geknoopt en zijn een uur of 5 heerlijk onderweg geweest, met zo nu en dan een prachtig panorama.

Na deze toch wat intensieve wandeling met veel hoogte meters, zijn we verder doorgereisd. Op een klein sportveldjes onder weg mag ook gekampeerd worden. Bij aankomst stond er nog een andere auto. Na een vriendelijke knik bij binnenkomst vonden we een mooi plekje. Eenmaal geïnstalleerd heel even langs de buren gewandeld, die eveneens van de Nederlandse afkomst waren. Hier hebben we nog heel even mee rond het kampvuur gezeten en zijn uiteindelijk toch weer in bed aan beland voor de volgende nacht, die erg koud zal worden!

• 17 Mei 2015 - 08:11

Stout 93:

Goed verteld! Een flinke portie MEEGENIETEN is dit.

• 17 Mei 2015 - 08:11

Luyken:

City trips, hiking, camping & kampvuur... Wat een heerlijke plaatjes! Loving it! :-D

• 20 Mei 2015 - 07:32

Luyken: