De outback - Reisverslag uit Mount Isa, Australië van Tine en Lo - WaarBenJij.nu De outback - Reisverslag uit Mount Isa, Australië van Tine en Lo - WaarBenJij.nu

De outback

Door: Tine en Lo

Blijf op de hoogte en volg Tine en Lo

23 Juni 2015 | Australië, Mount Isa

Na onze duikinspanningen hebben we onze nieuwe huurauto opgehaald. Dit keer een 4x4 met rooftoptent. Aangezien we de komende 2 weken van Cairns naar Darwin gaan rijden en we door de outback gaan, hebben we flink ingeslagen in de supermarkt. Bepakt en bezakt zijn we naar Dinden National Park
gereden, waar we onze nieuwe tent op het dak gingen uitproberen. Deze plek werd ons geadviseerd door een medewerker van de duikshop. Hij is een ervaren kampeerder in eigen land en had een heel boekwerk voor ons uitgeprint van must sees, welke vaak alleen locals weten. Zo ook deze kampeerplek, welke van de overheid is en waar je tegen een kleine vergoeding mag overnachten. Nu we een 4x4 hebben zijn ook zulke plekken voor ons een optie. De kampeerplek was inderdaad super, midden in de bergen aan een riviertje. We zouden hier 2 nachten blijven, zodat we de wandelingen die ons doorgegeven waren zouden aan doen. Helaas regent het in de bergen erg veel, wat we de hele nacht en volgende dag hebben mogen meemaken. Het had erg gestormd 's nachts en na een slapeloze nacht hebben we besloten het drogere weer op te zoeken. Wel zijn we nog in de regen een waterval gaan bekijken en zijn we doorgereden naar een enorme Fig Tree. Vanwege de regen was deze alleen niet te bereiken. Met natte tent en kleren wilden we richting Townsville rijden, waar we de snelweg richting Darwin op zouden gaan. Maar net op tijd las Lo zijn mail en moesten we papieren voor ons visum ondertekenen en naar Neserland opsturen via een DHL. Er zijn in heel Australië een stuk of 8 plaatsen waar een DHL is, waarvan de dichtstbijzijnde in Cairns zat. Er zat dus niks anders op dan onze plannen weer om te gooien en terug te rijden naar Cairns. Smiddags zijn we dan toch nog richting Townsville gereden en hadden we een prima plek langs de "snelweg" om te slapen. Toen we net geïnstalleerd lagen, begonnen er precies voor onze slaapplek wegwerkzaamheden met het nodige lawaai. Na een paar uur was dit gelukkig voorbij en kwam er een einde aan deze top dag.

Vol frisse moed zijn we de volgende dag vertrokken richting de outback. Na een paar uur rijden kon je al merken dat dit niet zomaar een highway is. Vrachtwagens met wel 5 opleggers rijden je tegemoet en om de 100m ligt er een dode kangaroo langs de weg. De man van de autoverhuur had nog gezegd, niet rijden in het donker. Mocht het echt noodzakelijk zijn, ga dan achter zo'n enorme vrachtwagen rijden, zij maken de weg voor je schoon. Kangaroes en koeien worden gewoon van de weg geveegd. Heerlijke gedachte... Smiddags kwamen we bij een heerlijke kampeerplek aan, zo'n 60 km landinwaarts van de hoofdweg af. We werden hartelijk ontvangen en na een praatje werd het land laten zien. Slechts een heel weekend per jaar worden er op dit land paardenraces gehouden waarbij wel zo'n 500 man komt kamperen. Het terrein is dan ook hiervoor ingericht, incl toiletten, douches, slaaphutjes, kampvuurbakken, een tribune en paardendeken. Dit allemaal voor maar 3 dagen in een jaar. Je moet toch wat met je 100 hectare land. Voor ons een perfecte slaapplek dus.

Soms slapen we op een gratis plek langs de weg, soms op een camping om weer even te kunnen douchen. iedereen met wie we praten geven ons goede tips waar we onderweg moeten gaan slapen en welke plekken we moeten gaan bezoeken. We komen amper jongeren tegen, vooral gepensioneerden die in het zuiden wonen en die de kou ontvluchten (wel 12 graden) en op pad gaan met de caravan voor een paar maanden. Ze worden ook wel de Grey Nomads genoemd. De muggen zijn ingewisseld voor zeer irritante vliegen die het liefst in je oor vliegen. Gelukkig kwamen we in de supermarkt hoedjes met een hoofdklamboe tegen.

Bij Mt. Isa, een mijnenstadje hebben er op aanraden een mijn bezocht, samen met 20 Grey Nomads. De tourguide was een man die al met pensioen was en die 45 jaar in de mijnen had gewerkt. Hij vertelde vol passie over het beroep en onder de grond hebben we een aantal mijnmachines in werking gezien. Interessant om te zien.

Zojuist hebben we het Three Way punt bereikt, nadat we zo'n 1500 km op 1 lange weg hebben gereden. We hebben onderweg enorm mooie luchten gezien met elke dag weer andere wolkenpartijen, het uitgestrekte land waar je tot aan de horizon kan kijken. Dan rij je een dag door zandlandschap, dan een dag door de bergen en dan weer door een heuvellandschap. De temperatuur wordt met het uur warmer.

• 23 Juni 2015 - 09:15

Henk:

Tja, zo maak je nog eens wat mee. Fijn te lezen dat jullie je goed vermaken. Ga door...

Groet Henk en OK van Marianne.

• 23 Juni 2015 - 10:50

Stout:

Mijn idee. In de regen een waterval bezoeken. Lekker bezig.
    Maak er een mooie (laatste?) week van.
    Liefde uit Den Haag.

• 23 Juni 2015 - 13:08

Mam/mieke:

Zo'n 4x4 met rooftoptent lijkt me heel spannend en speciaal.
    Veel plezier ermee!